alkohol

Konzumacija alhohola – je li dobra ili loša za zdravlje?

Na to pitanje nije moguće dati jednoznačan odgovor.

Pretjerana konzumacija alkohola je, naravno štetna i uzrokuje mnoge zdravstvene tegobe ili bolesti poput bolesti jetre(ciroza), gušterače(upale-pankreatitis), različite oblike malignih bolesti (od raka jetre, gušterače, probavnog sustava, pluća, raka dojke kod žena), povišeni krvni tlak, osteoporozu.

Osim navedenog dovodi i do propadanja moždanih funkcija (demencije).

Dakle o tome ne treba dodatno govoriti “teško pijenje” nema nikakvo pozitivno djelovanje na zdravlje.

Ipak, ako govorimo o laganom do umjerenom konzumiranju alkohola, moramo spomenuti da ima pozitivan učinak posebno na koronarnu bolest.

Neka istraživanja ukazuju da lagano do umjereno pijenje smanjuje rizik za razvoj koronarne bolesti i infarkta miokrada, smanjuje smrtnost od kardiovaskularnih bolesti u oboljelih te razvoja srčanog popuštanja.

Također ima pozitivan učinak na perifernu vaskularnu bolest.

Konzumacija alkohola i razvoj moždanog udara je kontradiktoran.

Naime, blago do umjereno pijenje smanjuje ishemijski moždani udar (dakle onaj koji nastaje zbog blokiranja dotoka krvi u mozak), no rizik za nastanak hemoragičnog moždanog udara (onog koje nastaje zbog puknuća krvne žile) raste i uz minimalni unos alkohola.

Dijabetes i alkohol

Povoljan utjecaj je i na kardivaskularne bolesti u oboljelih od šećerne bolesti, no s druge strane pogoršava simptome dijabetičke polineuropatije.

Treba naglasiti da konzumacija alkohola može izazvati i hipoglikemiju.

Kada se alkohol konzumira lagano i umjereno također  se smanjuje rizik za nastanak šećerne bolesti (ali, ne i “teško pijenje” koje povećava rizik za razvoj dijabetesa).

To se tumači povećanjem inzulinske osjetljivosti (odnosno snižavanjem razine inzulina u krvi natašte) moguće djelovanjem na porast adiponektina.

Što je umjereno pijenje?

Umjereno pijenje generalno označava unos 3-9 pića kroz tjedan ovisno o spolu, dobi i drugim stanjima.

Tako Nacionalni Američki Institut za Alkoholizam definira”niski rizik” pijenja kao:

  • manje od 3 pića u jednom danu, odnosno ne više od 7 pića tjedno za žene
  • manje od 4 pića u jednom danu, odnosno ne više od 14 pića tjedno za muškarce
Što znači jedno piće?

U SAD-u se jedna porcija alkohola definira kao 10-15g etanola. To odgovara:

  • 3.3 dcl piva
  • 1.5dcl vina
  • 0.5dcl žestokog pića
Pritom treba naglasiti da u različitim zemljama porcija alkohola koja definira jedno piće jako varira – od npr. 8g etanola u Engleskoj pa do visokih 19.75g u Japanu.

 “Sigurna” konzumacija alkohola

Čini se da je sigurna konzumacija manje od jednog pića dnevno, no i to ima iznimka:
  • mladi, osobito mlađi od 18 godina
  • trudnice, odnosno žene koje planiraju trudnoću
  • osobe oboljele od bolesti jetre, gušterače, nekog malignog procesa probavnog traka
  • osobe koje upravljaju nekim vozilima ili rade na strojevima
  • te naravno ne konzumirati alkohol prije vožnje
U ostalih se smatra najzdravijim konzumirati od 0.5-1 pića dnevno , odnosno ne savjetuje se više od jednog pića za žene i više od 2 pića za muškarce.

Koje alkoholno piće je najbolje konzumirati?

Neka istraživanja pokazuju da vino pruža najbolju zaštitu od kardiovaskularnih bolesti, moguće zbog udjela flavonoida koji su snažni antioksidansi.

Poznat je “francuski paradoks” – naime u Francuskoj je manja smrtnost od kardiovaskularnih bolesti nego što bi se očekivalo s obzirom na veliki broj pušača i konzumaciju hrane bogate zasićenim mastima; to se pripisuje konzumaciji crnog vina.

S druge strane, neke studije ne nalaze razliku između vrsta alkoholnih pića i kardioprotekcije.