Nealkoholna masna bolest jetre

Što je nealkoholna masna bolest jetre (NAFLD)?

Nealkoholna masna bolest jetre NAFLD (eng. – Nonalcoholic fatty liver deasese ) je stanje karakterizirano nagomilavanjem masti u jetri , odnosno masnom infiltracijom jetre.

Postoje 2 tipa masne inflitracije.

1. Nealkoholna masna jetra (Nonalcoholic fatty liver  -NAFL) karakterizirana je jednostavnom masnom infiltracijom bez znakova upale.

2. Nealkoholni steatohepatitis (eng. Nonalcoholic steatopheatitis – NASH) je stanje gdje uz masnu infiltraciju postoji i upala (hepatitis).

Nealkoholna masna jetra (NAFL)

Pojavnost nealkoholne masne jetre u velikom je porastu u zapadnim zemljama jer prekomjerna tjelesna masa i pretilost postaju sve češći i ona predstavlja najčešći poremećaj jetre.

U nealkoholnoj masnoj jetri jetra funkcioniraju normalno.

Vrijednosti jetrenih enzima (AST i ALT) su ili normalne ili blago povišene. Najčešće se otkrije ultrazvučnim pregledom.

Nealkoholni steatohepatitis (NASH)

Nealkoholni steatohepatitis je teži oblik bolesti masne jetre kod kojega je prisutna upala, a osim masne infiltracije nastaju i ožiljci na jetri (stvaranje fibroznog tkiva).

Pri tome su najčešće prisutne i značajnije povišene vrijednosti jetrenih enzima.

Slično stanje često se javlja u osoba koje piju veće količine alkohola, no NASH se javlja i u osoba koje uopće ne konzumiraju alkohol ili piju male količine.

Točan uzrok NASH-a se ne zna, no utvrđeno je da se javlja češće u osoba sa šećernom bolešću, pretilošću i inzulinskom rezistencijom, odnosno u tzv. Metaboličkom sindromu.

Zato se ponekad to stanje naziva i dijabetičkim hepatitisom.

Tako je utvrđeno da:

• Je više od 70%osoba s NASH-om pretilo
  • Do 75°% s NASH –om boluje od šećerne bolesti tipa II
  • 20-80% osoba s NASH-om imaju povišene vrijednosti triglicerida i/ili kolesterola u krvi
  • Često imaju inzulinsku rezistenciju, odnosno imaju tzv. Metabolički sindrom

Simptomi nealkoholnog steatohepatitisa

Najčešće nisu prisutni nikakvi simptomi, vrlo rijetko se može javiti umor, općenito „loše“ osjećanje, ali je upitno je li baš to uzrokovano NASH-om.

Potrebno je odrediti vrijednosti jetrenih enzima, jer su u oko 90% osoba koje boluju od NASH-a nađene povišene vrijednosti AST i ALT.

Također je potrebno isključiti radi li se o virusnom hepatitisu.

UZV jetre može utvrditi nakupljanje masti  u jetri (kao i neke druge radiološke pretrage),no nije u mogućnosti diferencirati NASH od nekih drugih bolesti koje imaju slični UZV prikaz.

Zbog toga je ponekad potrebno učiniti biopsiju jetre, odnosno iglom uzeti jetreno tkivo koje se onda mikroskopski promatra.

Na taj način se i utvrđuje stupanj inflamacije(upale), postojanje fibroze, odnosno je li se razvila ciroza, a ona je povezana s nastankom hepatocelularnog karcinoma (raka jetre).

Liječenje nealkoholnog steatohepatitisa

Nema specifičnog liječenja NASH-a.

Liječenje je usmjereno na stanja koja su povezana s NASH-om, dakle liječenje pretilosti , šećerne bolesti, hiperlipidemije.

Mršavljenje i to postepeno, 0.5 -1 kg tjedno, može pomoći smanjenju jetrenih enzima.

Svakako se savjetuje izbjegavati konzumaciju alkohola. Naravno, potrebno je liječenje šećerne bolesti kao i povišenih vrijednosti masnoća u krvi.

Na kraju treba istaknuti da osobe koje boluju od NAFLD imaju povišeni rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti (u tih osoba su naime, prisutni višestruki rizični faktori za karadiovaskularne bolesti) te da je važno provoditi preglede zbog ranog otkrivanja, a onda i što uspješnije liječenja navedenih bolesti.

Sumnjate da bolujete od nealkoholne masne bolesti jetre?

Posjetite nas u našoj dijabetološkoj ambulanti.