Niste žedni? Svejedno popijte čašu vode

U trenutku kada osjetite žeđ ste već pomalo dehidrirani. U svome radu, svakodnevno se susrećem s pacijentima koji su, bez obzira na zdravstveno stanje- dehidrirani. Pitate se kako je to moguće danas, u doba kada nam je voda dostupna iz slavine te kada se ona u bocama prodaje na milijarde komada?

Piše: dr. Mima Georgieva

Odgovori leže u tome da je kupnja preporučene 2 do 2,5 litara vode u boci skupo, pogotovo ljeti kada se ta potrebna količina udvostručuje, a također taj izdatak ovisi i o broju ukućana. Voda iz slavine, ne ulazeći u problematiku čistoće, često nije ukusna.

Moji pacijenti često kažu kako zadovoljavaju potrebu za tekućinom tako da jedu juhe, voće, povrće, piju voćne sokove, čaj, kavu… No, otprilike polovina ovih nadomjestaka za vodu ima previše šećera, a drugi dio previše soli.

Našem organizmu treba čista voda, bez dodatnih kemijskih spojeva koji zahtijevaju dodatnu obradu. I to voda bez klora, ostataka iz vodovodnih cijevi i po mogućnosti, negativno ionizirana.

Kosti i organi u našem tijelu sadrže manji ili veći postotak vode. O njoj ovisi probava, metabolizam, apsorpcija i transport nutritivnih sastojaka i kisika, održavanje tjelesne temperature i još tisuće funkcija.

Upravo iz navedenih razloga, naš organizam mora imati dovoljno vode – ako je ne unosimo u dovoljnoj količini, on će zadržati ono što ima. U isto vrijeme mozak nam šalje informaciju o tome kako smo žedni, a mi ju ponekad zamijenimo s osjećajem gladi pa jedemo, nerijetko slano.

Sol povisuje količinu natrija u organizmu, pa trebamo piti što više vode čime ćemo izlučiti višak soli iz tijela. Ravnoteža koncentracije natrija i kalija je ključna u održavanju dinamičke ravnoteže jer zdrav organizam koristi točno onoliko soli koliko mu je potrebno. Iako prevelika količina soli može biti štetna, sol nam je neophodna za život. Problem je što dugotrajno konzumiranje prevelike količine soli sudjeluje u povećanju krvnog tlaka što je bolest koja ne boli i koju ne primjećujte, ali koja radi nevjerojatnu štetu svim organima.
Preporučena dnevna doza soli, prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, za odraslu osobu je oko 5 grama, odnosno jedna čajna žličica ili maksimalno 6 grama, a djeci je sasvim dovoljno dati jedan gram soli dnevno.

Dodatna je korisna funkcija kuhinjske soli što se ona upotrebljava kao „nosač“ joda koji je esencijalni element i prijeko potreban sastojak hormona koji izlučuje štitnjača. Jodiranje soli u Hrvatskoj je zakonom regulirano, no istraživanja su pokazala kako uvozna sol često ne zadovoljava te kriterije.

Velike količine soli obično konzumiramo iz navike. Način pripreme hrane s mnogo soli navika je nastala jer neslanu hranu smatramo bezokusnom. Pri svakom obroku trebalo bi razmišljati o količini soli koju unosimo i koliko je potrebno soliti kada postoji toliko različitih začina za upotrijebiti. Naročito treba pripaziti kako svojoj djeci ne biste usadili tu nezgodnu naviku pretjeranog soljenja hrane.

Kako prehranu učiniti zdravijom?

  • Mislite na to kako procesirana hrana, to jest gotovi obroci i grickalice sadrže u sebi golemu količinu soli te ih treba jesti s mjerom ili sasvim izbjegavati
  • Zamjena za sol je kalijev klorid, no pretjerano konzumiranje kalija može biti čak i opasnije od natrijevog klorida
  • Povećajte dnevni unos vode – čiste, filtrirane i ionizirane, i to čim ustanete, koliko možete, no bilo bi dobro barem jednu čašu, a možete dodati i limuna
  • Pola sata prije svakog obroka trebalo bi popiti barem dvije čaše vode. To olakšava probavu, hidratizira organizam i smanjuje glad
  • Sat i pol nakon jela ne bi trebalo uzimati nikakvu tekućinu jer želudac treba pustiti da probavlja hranu u miru
  • Imajte uvijek dovoljno ohlađene vode u hladnjaku i odvikavajte djecu od gaziranih i previše zaslađenih napitaka; zamijenite sokove limunadom

Mnoge su studije i istraživanja tijekom godina pokazale kako dugotrajna dehidracija koje i niste svjesni može biti podloga raznim bolestima, od migrene i visokog tlaka do žgaravice, reumatskih bolova, pa sve do astme i raznih alergija.

Zato, popijte čašu vode čak i ako niste žedni!