tjelovježba i dijabetes
Pravilna prehrana i tjelovježba su osnovni principi liječenja šećerne bolesti.

Ipak, treba stalno ponavljati da bez ta dva osnovna oblika liječenja nije moguće dugoročno postići dobru regulaciju dijabetesa bez obzira na dodavanje tableta ili injekcija koje snižavaju razinu glikemije (glukoze u krvi).

Također treba naglasiti da u osoba s predijabetesom provođenje svakodnevne tjelovježbe i pravilna prehrana mogu zaustaviti, odnosno usporiti razvoj šećerne bolesti.

Što se dešava tijekom tjelovježbe?

Tijekom tjelovježbe mišići trebaju više energije.

U početku vježbanja je dobijaju iz glukoze u mišiću te iz glikogena („skladišta“ glukoze) u mišiću.

Mišić također „uzima“ i glukozu iz krvi (za taj proces je potreban inzulin).

Kako razina glukoze u krvi zbog toga tijekom vježbanja pada, smanjuje se izlučivanje inzulina, povećava se izlučivanje glukagona ( to je hormon koji također izlučuje gušterača, a ima djelovanje suprotno inzulinu).

Kao posljedica toga povećava se produkcija glukoze u jetri i to na dva načina – razgradnjom jetrenog glikogena te stvaranje glukoze iz aminokiselina i glicerola.

Ukoliko se vježbanje nastavlja, aktiviraju se i drugi hormoni koji djeluju suprotno od inzulina (adrenalin, noradrenalin i kortizol).

Adrenalin i noradrenalin imaju najveću ulogu u aktivaciji razgradnje masti (lipoliza).

Trigliceridi se razgrađuju na slobodne masne kiseline (njih koristi mišić kao „gorivo“ za proizvodnju energije) i na glicerol koji se može pretvoriti u glukozu u jetri.

Što duže tjelovježba traje, sekrecija inzulina sve više pada, dok otpuštanje kontraregulatornih hormona (hormona s djelovanjem suprotnim inzulinu) u krv raste.

Zato mišići postupno troše za rad manje glukoze, a više slobodne masne kiseline nastale lipolizom (razlaganjem triglicerida).

Kod vježbanja se povećava i broj inzulinskih receptora (na njih se veže inzulin da bi mogao djelovati) kao i broj transportera glukoze na površini stanice (oni uz pomoć inzulina „ubacuju glukozu u stanicu).

Na taj se način povećava osjetljivost stanice na inzulin, odnosno smanjuje se inzulinska rezistencija.

Na koji način tjelovježba utječe na razinu glukoze i masnoća u krvi?

Možemo zaključiti da tjelesna aktivnost ima povoljan učinak i na regulaciju glikemije, ali i na razinu masnoća u krvi.

Tako su neke studije pokazale da vježbanje smanjuje trbušno masno tkivo, povećava osjetljivost stanica na inzulin i povećava gustoću mišića.

Također je zamijećen pad u razini HbA1c za 0,5-0,7% u osoba koje vježbaju u odnosu na kontrolnu skupinu koja nije provodila tjelovježbu.

Kako se pripremiti za tjelovježbu?

Treba naglasiti da prije početka nekog od programa tjelovježbe treba obaviti preglede internista – dijabetologa i kardiologa, okulista i neurologa.

Tako, na primjer, ukoliko netko ima i srčanu bolest, odnosno anginu pektoris, treba izbjegavati tjelesnu aktivnost na otvorenom tijekom zime kada temperature padaju ispod nule.

Osobe s razvijenim komplikacijama na krvnim žilama oka trebaju izbjegavati vježbanje koje uključuje dizanje velikih tereta.

Dakle, nakon završenih pregleda važno je procijeniti koju vrstu tjelesne aktivnosti bi bilo najbolje provoditi da se postignu optimalni rezultati, a da se eventualno ne pogoršaju postojeće komplikacije bolesti.

Kako vježbati ukoliko bolujete od dijabetesa?

Tjelesna aktivnost je izuzetno važan oblik liječenja šećerne bolesti.

Ljudi često ne provode tjelesnu aktivnost uz izgovore da nemaju vremena, a istovremeno mnogo vremena troše na gledanje televizije ili slične (ne)aktivnosti.

Već male promjene u ponašanju mogu polučiti uspjeh.

Primjeri:

  • Dok gledate reklame na televiziji ustanite i prošećite po sobi ili napravite par vježbi.
  • Hodajte dok razgovarate na telefon.
  • Koristite stepenice umjesto lifta.
  • Parkirajte auto što dalje od ulaza u „shopping“ centar – tako ćete ipak malo hodati.
  • Izvedite unuke u ZOO ili se loptajte s njima.
  • Operite auto umjesto da idete u autopraonicu.
  • Nabavite psa da vas vodi u šetnju.
  • Obavljajte poslove u vrtu.

Svaka je tjelesna aktivnost dobrodošla, a ovisno o pridruženim bolestima i afinitetu izaberite onu koja vam najbolje odgovara.

Uključite u program tjelovježbe i svoju obitelj ili prijatelje, u društvu je zabavnije, pa je manja vjerojatnost da ćete ubrzo odustati.

Kako procijeniti intenzitet tjelesne aktivnost?

Lagana tjelesna aktivnost je ukoliko tijekom aktivnosti:

  • Normalno dišete.
  • Ne znojite se.
  • Možete normalno govoriti ili čak pjevati.

Srednja tjelesna aktivnost je ako tijekom aktivnosti

  • Dišete brže, ali ne ostajete bez daha.
  • Počnete se lagano znojiti nakon 10-ak minuta aktivnosti.
  • Možete normalno govoriti, ali ne i pjevati.

Teška tjelesna aktivnosti je ako tijekom aktivnosti

  • Dišete duboko i brzo.
  • Znojite se nakon par minuta aktivnosti.
  • Ne možete govoriti a da ne zastanete da dođete do daha.

Oboljelima od šećerne bolesti se uglavnom preporuča ovisno o dobi te eventualnim pridruženim bolestima 30-60minuta dnevno blage ili srednje tjelesne aktivnosti.

Svakako je prije početka tjelovježbe potrebno zagrijati se. Također je potrebno provjeriti razinu glikemije zbog eventualnog dodatnog obroka (u slučaju nižih vrijednosti).

Nakon tjelovježbe također provjerite razinu glikemije – bit ćete iznenađeni učinkom tjelesne aktivnosti na kontrolu dijabetesa.

Tjelesna aktivnost se uglavnom dijeli na:

Aerobne vježbe – pri tom se koriste veliki mišići uz porast otkucaja srca i ubrzanog disanja. Preporuča se započeti s 5-10 minuta tjelovježbe dnevno, a nakon toga povećavati vrijeme svaki tjedan. U tu skupinu vježbi spadaju brže hodanje, planinarenje, penjanje uz stepenice, ples, vožnja bicikla (uključujući i sobnog), plivanje, rekreativno bavljenje nekim sportovima (tenis, nogomet).

Vježbe snage – služe za izgradnju mišića, a kako smo već naveli mišići su veliki potrošači glukoze. Kod vježbi snage mogu se koristiti elastične trake ili utezi.

Vježbe istezanja – spadaju u laganu do srednju tjelesnu aktvinost, mogu se izvoditi i sjedeći, a pri tome se poboljšava fleksibilnost, te smanjuje stres. Vježbe istezanja provode se za sve skupine mišića, od vrata do nogu.

Dakle, tjelovježba je nužna u liječenju šećerne bolesti. Započnite s njom odmah.
Sigurno ćete se osjećati bolje.

Znate li koja vrsta tjelesne aktivnosti je idealna za Vas?

Posjetite nas u našoj dijabetološkoj ambulanti.

SAZNAJTE VIŠE