Dijabetes – Šećerna bolest

Što je šećerna bolest?

Šećerna bolest – Dijabetes je stanje je u kojem tijelo ne može regulirati kronično povišenu razinu šećera (glukoze) u krvi. Gušterača u potpunosti ili djelomično prestane proizvoditi inzulin, odnosno proizvedeni inzulin nije djelotvoran u organizmu.

Nedostatak inzulina uzrokuje poremećaje u metabolizmu ugljikohidrata, proteina i masti te može dovesti do oštećenja krvnih žila i živaca.

Komplikacije uzrokovane tim oštećenjima mogu utjecati na oči, kožu, bubrege, noge i srce, ali i uzrokovati neke druge poteškoće.

dijabetes

Najčešći simptomi šećerne bolesti

Prepoznavanje simptoma šećerne bolest na vrijeme, ključno je kako bi se što prije postavila dijagnoza bolesti. Rano otkrivanje šećerne bolesti važno je kako bi je na vrijeme počeli liječiti i spriječili razvoj kroničnih komplikacija.

Upravo zato, ukoliko primijetite kod sebe ili svojih bližnjih bilo koji od simptoma, posjetite liječnika i na vrijeme otkrijte postoji li razlog za brigu.

• Pojačana žeđ i učestalo mokrenje – višak glukoze u krvi se izlučuje putem bubrega a s glukozom se izlučuje i veća količina vode te se zbog toga javljaju simptomi pojačane žeđi i učestalog mokrenja.
  • Nagli gubitak težine – glukoza, kada je u krvi ima previše, ne može ući u stanice gdje služi za proizvodnju energije. Zbog toga tijelo “misli da je gladno“ pa se razgrađuju masti a na kraju i bjelančevine da bi se osigurala potrebna energija.
  • Umor i iscrpljenost – umor i iscrpljenost prisutni su jer u stanicu ne može ući glukoza koju tjelo koristi za stvaranje energije.
  • Zamućen vid – nagle promjene razine šećera dovode do zamagljenog vida. Nije potrebno javljati se okulisti jer će taj simptom nestati čim se uspostavi dobra regulacija glikemije (ukoliko potraje potrebno je javiti se okulisti).
  • Trnci u stopalima – posljedica su oštećenja živaca i predstavljaju jednu od kroničnih komplikacija šećerne bolesti.
  • Svrbež kože i sporo cijeljenje rana – svrbež kože i sporo zacjeljivanje rana posljedica je oštećenja i krvnih žila, a glukoza je i dobra podloga za razvoj bakterija i infekcije.

Što je inzulin?

Inzulin je hormon koji luče beta stanice gušterače. On ima važnu ulogu u metabolizmu glukoze, ali i masti i bjelančevina.Glavna uloga mu je da vezivanjem na inzulinski receptor omogućuje ulazak glukoze u stanice gdje ona služi kao izvor energije ili se pohranjuje.

Inzulin smanjuje razgradnju masti u masnom tkivu, a također smanjuje razgradnju proteina (bjelančevina) u mišićima.

Glavni oblici šećerne bolesti

Tip 1

Šećerna bolest tipa I je autoimuna bolest. Naziva se i inzulin ovisna šećerna bolest te zahtijeva liječenje inzulinom za razliku od šećerne bolesti tipa II.

Tip 2

Najčešći je oblik od kojeg obolijeva oko 90% osoba s dijabetesom. Obično se javlja u odrasloj dobi, najčešće nakon četrdesete godine, a nekada se dijagnosticira tek nekoliko godina nakon pojave.

Gestacijski dijabetes

Gestacijski dijabetes je šećerna bolest koja se javlja tijekom trudnoće. Nije moguće predvidjeti koja će žena razviti gestacijski dijabetes.

Komplikacije šećerne bolesti

Terapija šećerne bolesti od oboljelih zahtijeva svakodnevnu skrb i disciplinu kako u prehrani tako i u životu.

Regulacija šećerne bolesti

Pravilna regulacija šećerne bolesti nužna je kako bi se spriječio razvoj njenih komplikacija.

Dijabetes i krvožilne bolesti

Šećerna bolest tipa II najčešće je povezana s prekomjernom tjelesnom težinom.

Jeste li u rizičnoj skupini za razvoj dijabetesa?

Danas preko 380 milijuna ljudi diljem svijeta boluje od dijabetesa.

uto/čet/pet 8:00- 16:00

fb_icon (2)