dijabetes i ljeto

Prehrana

Bliže se ljetni praznici, godišnji odmori i svi se vesele slobodnom vremenu.

Ljetno vrijeme je najčešće vrijeme velikih vrućina, pa osobe sa dijabetesom imaju priliku za bolje provođenje dijetalnih preporuka, odnosno za mršavljenje ukoliko su prekomjerno teški.

Naime, tijekom vrućina svi izbjegavaju  „tešku hranu“, obično se jede dosta povrća kojeg sada ima u izobilju (krastavci, paprike, rajčice, tikvice, zelene salate, blitva, korabice, cvjetača, brokol, i slično).

Povrće se može jesti sirovo, samo s malo soli ili uz dodatak malo maslinovog ulja i octa (ili limunovog soka) ili kuhano na „lešo“.

Navedeno povrće sadrži i mali broj kalorija, te ga se može jesti i u većim količinama, a da se to ne odrazi na tjelesnu masu.

Od bjelančevina se može dodati komad mesa ili ribe, jaja, kravlji sir s jogurtom. Obroci ne bi trebali biti komplicirani, nitko ne želi godišnji odmor provoditi u kuhinji.

Često osobe oboljele od šećerne bolesti pitaju smiju li jesti meso ili ribu s roštilja – naravno da smiju, no treba paziti na vrstu mesa (izbjegavati ono s puno masti , s peradi oguliti kožu) i treba izbjegavati „pacanje“ mesa ili ribe u velikim količinama masnoće.

Ono što predstavlja „opasnost“ je voće. Sa svih strana mame nas jagode, trešnje, borovnice, maline, breskve, marelice, lubenice, dinje, grožđe.

Voće je naravno dozvoljeno u prehrani osoba oboljelih od šećerne bolesti, no količina voća je ograničena jer kao što svi znamo voće sadrži šećer.

Grožđe ne preporučamo, odnosno bilo bi dozvoljeno pojesti 10-ak bobica.

Treba naglasiti da je voće hrana odnosno da ne služi za otklanjanje osjećaja žeđi ili kao osvježenje od vrućina.

Zato preporučamo jesti voće, ali u preporučenim količinama (najčešće se radi o 2 komada voća tijekom dana – komad ujutro i komad u popodnevnim satima, odnosno bobičasto voće u količini koja stane u čašicu od jogurta).

Sladoled bi trebalo izbjegavati jer sadrži šećer.

Radije sami napravite zdraviju varijantu  „sladoleda“ – izmiksajte porciju voća s čvrstim jogurtom i stavite u zamrzivač. Dobiti ćete zdravi obrok koji će vas i rashladiti.

Piće

Tijekom vrućina je potrebno piti puno tekućine.

Preporučamo vodu, može i mineralna voda, skuhani mlaki čaj s malo limuna (sa stevijom ili umjetnim sladilom ukoliko Vam fali slatkoće), limunadu od prirodnog limuna.

Tu ponovno vreba opasnost od kupovnih pića.

Treba naglasiti i da u vodama s okusom ima šećera, a da ne spominjemo ostala gazirana pića ili ledene čajeve.

Dakle te proizvode treba izbjegavati, kao i sirupe za razrijeđivanje koji sadrže šećere.

U večernjim izlascima opasnost se krije i u koktelima koje svi nude, oni često sadrže žestoka pića ili likere koje bi trebalo izbjegavati.

Radije se odlučite za čašu vina.

Tjelovježba

Tjelovježba je i ljeti poželjna, no naravno da treba izbjegavati tjelovježbu tijekom najtoplijeg dijela dana.

Sada će većina plivati, roniti ili hodati kroz morsku vodu i provoditi neku vrstu tjelovježbe u moru, jezeru ili bazenu.

Neki će šetati osobito navečer kad se temperature malo smanje.

Ukoliko želite voziti bicikl, igrati tenis, savjetujemo rane jutarnje ili kasnije večernje termine.

Uvijek ponesite vodu sa sobom.

Treba naglasiti i važnost zaštite od sunca. Koristite kreme s odgovarajućim faktorom, a glavu zaštitite kapom ili šeširom.

Prof.dr.sc. Nikica Car

Edukacija oboljelih od dijabetesa

Temelj dobre regulacije šećerne bolesti je pravilna i dobra edukacija.

SAZNAJTE VIŠE