korona virus

Korona virus (COVID-19)

Svijet se nalazi u pandemiji izazvanoj korona virus infekcijom (COVID – 19). Infekcija se prenosi kapljičnim putem, a inkubacija traje uglavnom od 2-14 dana.
Klinička slika je različita kako prema broju simptoma tako i prema njihovoj jačini.
Neki zaraženi nemaju nikakvih smetnji, većina ima blagi oblik infekcije. Najčešći simptomi su povišena temperatura, suhi kašalj, a u težim slučajevima može se razviti i kratkoća daha te upala pluća. Starije dobne skupine, kao i kronični bolesnici su posebno rizične skupine.
Stožer civilne zaštite RH svakodnevno izvještava o broju oboljelih, umrlih, onih u teškom stanju – na respiratoru, a također daje potrebne naputke kako se ponašati u prevenciji i zaštiti od širenja korona virusa kojih se moramo pridržavati.

Korona virus i dijabetes

Jedna od rizičnih kroničnih bolesti u oboljevanju od korona virus infekcije je i dijabetes.
U RH ima oko 300 000 oboljelih od dijabetesa, predmnijeva se da je taj broj i veći, odnosno oko 400 000 oboljelih.
Od toga većina ima dijabetes tipa 2 (oko 90%), a oko 7% ima dijabetes tipa I.

Ukoliko je šećerna bolest dobro regulirana, odnosno vrijednosti glikemije su u ciljnim vrijednostima (natašte 6-7mmol/l, 2h nakon obroka do 8-9 mmol/l), a vrijednost HbA1c manja od 6,5 (7)% nema dokaza koji bi govorili o povećanom riziku za infekciju korona virusom.

Ukoliko nije postignuta dobra regulacija dijabetesa, a osobito u bolesnika koji imaju razvijene kronične komplikacije bolesti, osobito kardiovaskularne (povišen krvni tlak, preboljeli infarkt, srčano popuštanje) treba posvetiti osobitu pozornost u skrbi navedenih bolesnika.

Posebno treba naglasiti da takvi bolesnici moraju biti dodatno oprezni i koliko god je moguće smanjiti mogućnost kontakta s nositeljima virusa, dakle striktno pratiti svakodnevne preporuke epidemiologa.

Što se tiče dijabetesa, osobito je važno pokušati postići što bolju regulaciju glikemije, dakle striktno provoditi dijetalne preporuke, nastojati provoditi neki oblik tjelovježbe u kućnim uvjetima, redovito uzimati preporučenu terapiju.
Naravno, izrazito je važno uzimati i lijekove za povišen krvni tlak, odnosno za ostale kronične bolesti.

Treba imati na umu i da povišena temperatura ne mora uvijek biti posljedica infekcije korona virusom, osobe oboljele od dijabetesa mogu imati i promjene na stopalima (rane) koje u slučaju infekcije također mogu izazvati povišenu temperaturu, tako da još jednom naglašavamo važnost svakodnevnog samopregleda nogu.

Slijedite epidemiološke upute kako bi ostali zdravi, a ukoliko posumnjate da imate infekciju corona virusom javite se nadležnom epidemiologu, odnosno infektologu.

Prof.dr.sc. Nikica Car

Vaša šećerna bolest nije dobro regulirana?

KONTAKTIRAJTE NAS