Pravilna prehrana za dijabetičare

Pravilna prehrana za dijabetičare

Prehrana za dijabetičare

U svakodnevnom govoru zdrava i pravilna prehrana za dijabetičare naziva se jednim imenom dijabetička dijeta.

Ovakav tip prehrane je trajan i označava potrebu za promjenom načina prehrane i stila života oboljelih od šećerne bolesti. Dijabetes je bolest koja traje cijeli život pa tako i pravilna prehrana nije nešto što se provodi povremeno.

Smjernice za provođenje dijabetičke dijete

Pravilna prehrana za dijabetičare zdrava je i prikladna i za one koji nemaju šećernu bolest, odnosno za članove obitelji oboljelih.

Glavna karakteristika dijabetesa je poremećaj u metabolizmu ugljikohidrata, bjelančevina i masti. Osnovni principi liječenja šećerne bolesti, što je potrebno stalno naglašavati, su pravilna prehrana, tjelovježba i samokontrola.

Kod izrade jelovnika za dijabetičare potrebno je držati se određenih smjernica:

  • zabranjen unos koncentriranih ugljikohidrata odnosno korištenje šećera (uključujući i smeđeg), meda, pekmeza i marmelada, čokolada, kolača, keksa, palačinki.
  • gazirani ali i negazirani napitci (npr. ledeni čaj) u sebi sadrže velike količine šećera te su i oni na popisu zabranjenih namirnica, za zaslađivanje mogu se korisiti prirodni zaslađivači poput stevije ili neki od umjetnih sladila
  • prehrana uključuje upotrebu integralnih žitarica, mahunarki, povrća i voća, nemasnog mesa i ribe,te mliječnih proizvoda
  • ograničenu količinu masnoća za kuhanje pri čemu se prednost dalje maslinovom ulju
  • alkohol bi svi trebali konzumirati umjereno, oboljeli od šećerne bolesti ne više od 1 dcl vina dnevno. Pivo i žestoka pića nisu dobar odabir za osobe sa dijabetesom

Troškovi provođenja dijabetičke dijete

Jedno od čestih pitanja pacijenata odnosi se i na cijenu hrane za dijabetičare. Ovakva prehrana ne mora biti skupa, jer se koriste sezonske namirnice koje se mogu zamrznuti u doba kad su jeftine i koristiti iz zamrzivača u doba kad su skupe.

Kod odabira mesa primjerice, meso peradi jeftinije je od teletine, a jednako prihvatljivo. Svakako je potrebno pripaziti da se oguli koža s peradi. Kod odabira ribe srdele su odličan izbor, a nisu skupe kao bijela riba.

Način pripreme hrane

Način pripreme hrane također je nešto na što treba obratiti pozornost.
Treba birati postupke koji ne uključuju veće količine masnoća.

Navedeno ne znači da se mora jesti samo kuhana hrana, jer se može peći na maloj količini masnoće, pirjati, peći u pećnici uz podlijevanje vodom, peći na roštilju i slično. Svakako bi trebalo izbjegavati prženje u dubokom ulju.

Postavljanje ciljeva kod mršavljenja

Većina osoba oboljelih od šećerne bolesti je pretilo pa uz zdravu prehranu postoji i restrikcija u kalorijskom unosu, to je oboljelima teže provedivo od odabira i pripreme hrane.

Naime, svi znamo da se ne može smršaviti a da se pri tom ne smanji količina hrane koju konzumiramo.
To može izazvati osjećaj nezadovoljstva, frustracije, gladi, nervoze, odustajanje, te nezadovoljstvo zbog odustajanja.

Važno je pred sebe staviti cilj koji je moguće ostvariti, a pritom nemati nerealne ciljeve. Preporučen gubitak na tjelesnoj težini je 1-2kg mjesečno. Ukoliko se radi o višku tjelesne težine od 20-30 ili više kilograma proces mršavljenja trajat će dulji niz godina.

Važno je napomenuti da će u tom periodu sigurno biti dana kad će dolaziti do pogrešaka i konzumacije „zabranjenog voća“, tada ne treba odustati, nego već sutra nastaviti s pravilnom prehranom.

Na kraju, dijabetes treba prihvatiti, prihvatiti da će nas pratiti cijeli život, te prihvatiti stil života koji će nam omogućiti kvalitetan život i dosljedno ga provoditi.

Prof. dr. sc. Nikica Car

Edukacija oboljelih od dijabetesa

Temelj dobre regulacije šećerne bolesti je pravilna i dobra edukacija.

EDUCIRAJTE SE KOD NAŠEG STRUČNOG TIMA
2018-11-12T10:17:22+00:00