Pretilost

pretilost

Što je pretilost?

Odavno je poznata povezanost prekomjerne tjelesne težine, odnosno pretilosti s različitim bolestima i većom smrtnošću.

Danas se pretilost smatra bolešću i nažalost je u velikom porastu – već u dječjoj dobi i među adolescentima, također i u odraslih osoba te govorimo da se radi o globalnoj epidemiji pretilosti.

Važno je pretilim pacijentima objasniti da je pretilost bolest koju je potrebno liječiti, da bi se smanjio odnosno uklonio rizik za razvoj drugih povezanih bolesti.

Naime, pretilost je povezana s razvojem različitih bolesti – šećerne bolesti, hipertonije (povišenog krvnog tlaka), hiperlipoproteinemije (poremećaja u metabolizu masnoća, odnosno povišenim masnoćama u krvi), srčanim bolestima, moždanim udarom, nekim oblicima raka, prestankom disanja tijekom spavanja (tzv. sleeping apnea), a sve to rezultira i većom smrtnošću.

Dijagnoza pretilosti

Svim odraslim pacijentima treba odrediti visinu, težinu te izračunati indeks tjelesne mase (ITM, eng. BMI).

Također je potrebno izmjeriti opseg struka. To bi trebao biti dio redovitog liječničkog pregleda i tim jednostavnim mjerenjima postaviti će se dijagnoza.

Izračunavanje indeksa tjelesne mase je najjednostavniji način za utvrđivanje stupnja prekomjerne težine. Računa se na sljedeći način:

ITM = tjelesna težina (odnosno masa) (u kilogramima) / visina (izražena u metrima na kvadrat)

Prema izračunatom indeksu tjelesne mase možemo zaključiti o stanju “uhranjenosti”:

• ITM do 18,5 označava pothranjene osobe

• ITM od18,5 do 24,9  označava zdrave osobe

• ITM od 25 do 29,9 označava prekomjerno teške osobe

• ITM veći od 30 označava pretile osobe – dijeli se na:

I stupanj – 30 do 34,9 kg/m2

II stupanj – 35 do 39,9 kg/m2

III stupanj – veći od 40 kg/m (kad govorimo o ekstremnoj pretilosti).

Osim ITM-a važno je izmjeriti i opseg struka – naime baš tzv. abdominalna (odnosno visceralna ili centralna) pretilost je vezana s povećanim rizikom za kardiovaskularne bolesti, šećernu bolest, masnu jetru (odnosno nealkoholnu masnu bolest jetre).

Opseg struka u muškaraca trebao bi biti manji od 102cm, a u žena manji od 88cm.

Ukoliko smo utvrdili da se radi o prekomjerno teškim osobama ili s većim opsegom struka, potrebno je provesti liječnički pregled uz određivanje i nekih laboratorijskih parametara (određivanje razine glukoze, masnoća u krvi, jetrenih enzima, hormona štitnjače i drugih laboratorijskih pretraga koje bi liječnik smatrao potrebnim).

Uzroci pretilosti

Treba nastojati naći uzrok pretilosti – pretilost može biti i posljedica nekih bolesti, no ipak uglavnom je posljedica prekomjernog kalorijskog unosa hrane uz premalo kretanja odnosno tjelovježbe.

Također neki lijekovi mogu dovesti do porasta tjelesne težine (npr. inzulin, neki psihijatrijski lijekovi), a također i prestanak pušenja može biti povezan s porastom tjelesne težine.

Nije nevažno ni u kojoj se dobi pretilost javlja, naime što je ranija dob u kojoj se javlja pacijent je dulji period izložen riziku za razvoj bolesti, kao npr. šećerne bolesti, hipertenzije, hipelipoproteinemije.

Zdravstveni rizici pretilosti

Ono što je izrazito važno je utvrditi koji dodatni kardiovaskularni rizični čimbenici uz pretilost postoje – povišeni krvni tlak, povišene vrijednosti masnoća u krvi (osobito LDL kolesterol), poremećaj u metabolizmu glukoze (od oštećene glukoze na tašte, preko oštećene tolerancije glukoze do dijabetesa), pušenje, prisustvo poremećaja disanja tijekom sna.

Osim povećanog kardiovaskularnog rizika, pretilost predstavlja veliko opterećenje na zglobove – javljaju se različiti oblici osteoartritisa, također je češća pojavnost bubrežnih i žučnih kamenaca kao i nealkoholne masne jetre (NAFLD), češće se javlja i tromboza dubokih vena sa posljedičnom plućnom embolijom kao komplikacijom, impotencija, bolesti bubrega (često vezane uz šećernu bolest i hipertoniju), nemogućnost zadržavanja mokraće (inkontionencija urina), astma, veća sklonost infekcijama (npr. kože i dišnih puteva).

Pretilost je povezana i s većom učestalošću nekih oblika karcinoma (npr. debelog crijeva, gušterače, odnosno probavnog trakta, dojke, maternice, bubrega i dr.).

Pretile osobe su i češće depresivne, a to sve smanjuje i kvalitetu života.

Liječenje pretilosti

Zbog svega navedenog pretilost je potrebno liječiti – prvenstveno su potrebne promjene u načinu života, dakle pravilna prehrana uz smanjen kalorijski unos, povećanje tjelesne aktivnosti.

Pri tom ne treba imati nerealna očekivanja (npr. postaviti cilj da u tri mjeseca smršavim prekomjernih 20kg), gubitak 5% do 7% tjelesne težine kroz 3-6 mjeseci trebao bi biti cilj.

Naime, već gubitak tjelesne težine više od 5% smanjuje rizik za dijabetes, hipertoniju, dislipidemiju, odnosno za nastanak kardiovaskularnih bolesti.

Osim toga, prevelika restrikcija, odnosno izrazito mali broj kalorija (manji od 800 kcal dnevno) često će dovesti do odustajanja od bilo kakve dijete.

Mora se imati na umu da liječenje pretilosti nije redukciona dijeta, nego promjena načina života te da se jedino tako može polučiti uspjeh.

Dakle, tu se ne radi o “trčanju na 100 metara” nego o “maratonu”.

Također tjelesnu aktivnost treba postepeno uvoditi i povećavati (npr. u programu prevencije šećerne bolesti se preporuča 150 minuta tjedno brzog hoda).

Dakle, preporuča se provođenje tjelesne aktivnosti 30 minuta ili više 5-7 dana u tjednu kako bi se poboljšalo kardiovaskularno zdravlje.

Potrebno je postepeno povećavati i vrijeme i vrstu tjelovježbe (ovisno o sklonostima pojedinog pacijenta – tjelovježba u grupama uz korištenje različitih pomagala, bicikl, plivanje, rad u vrtu i slično.

Važno bi bilo naći tjelovježbu koja pruža i najviše zadovoljstva, jer je to preduvjet da se brzo ne prekine s tjelovježbom.

Postoji i mogućnost liječenja lijekovima ili kirurški (tzv. barijatrijska kirurgija) kod osoba s ITM-om većim od 40kg/m2.

Ono što je možda i najveći problem je održavanje postignute tjelesne težine. Recidivizam odnosno ponovno vraćanje izgubljene tjelesne težine je čest problem u liječenu pretilosti.

Važno je provoditi redovito vaganje te nastojati reagirati već kod početnih promjena u tjelesnoj masi. Nastojte imati podršku obitelji i prijatelja (često se javlja nelagoda kod odbijanja ponuđene hrane ili pića, tako da obitelj i prijatelji koji ne nude hranu, znatno doprinose uspjehu mršavljenja).

Budite ustrajni i ako malo smršavite, pa neko vrijeme tjelesna težina “stoji”, a vi sve radite kako treba. Uspjeh će se pokazati.

Dijabetološka ambulanta

Ukoliko imate problema s pretilošću obratite se našem stručnom timu za pomoć.

2019-01-30T15:55:31+00:00