dijabetes

Sindrom policističnih ovarija (PCOS) je hormonalni poremećaj koji se javlja u žena u reproduktivnoj dobi. Očituje se neredovitim i/ili produženim menstrualnim ciklusom, povišenom razinom muških spolnih hormona (androgena) te policističnim jajnicima.

Povišena razina androgena može dovesti do povećane dlakavosti lica i/ili tijela (hirzutizam), kao i do vrlo izraženih kožnih promjena u vidu akni.

Pojava PCOS je uglavnom povezana s povišenom tjelesnom težinom i debljinom. Ponekad, premda vrlo rijetko, PCOS se može javiti i u osoba s normalnom tjelesnom težinom. Tjelesna težina se može izražavati kao indeks tjelesne mase (ITM) koje se izračunava na način da se tjelesna masa podijeli s visinom izraženom u metrima/kvadrat. ITM je u granicama normalnog u rasponu od 19,9-24-9, dok je prekomjerna tjelesna težina kod ITM od 25,0-29,9, a debljina kada je ITM veći od 30,0.

U Republici Hrvatskoj, prema službenim podacima, 54% žena ima prekomjernu tjelesnu težinu, a 20% su debele (pretile). Jasno je pokazana povezanost između prekomjerne tjelesne težine i debljine te pojave PCOS-a. Također je takva povezanost utvrđena s pojavom šećerne bolesti tipa 2.

Rizik za pojavu šećerne bolesti u osoba s prekomjernom težinom i debljinom pet i više puta je veći nego u onih s normalnom tjelesnom težinom.

Mora se napomenuti da je moguće bolovati od PCOS-sa i u slučaju da osoba ima normalnu tjelesnu težinu. U takvih osoba je također znaćajno povećana mogućnost za obolijevanje od šećerne bolesti tipa 2, u odnosu na iste osobe bez PCOS.

Prekomjerna tjelesna masa i debljina su značajni rizici za pojavu PCOS i šećerne bolesti tipa 2 . Jedan od djelotvornih načina prevencije i liječenja je redukcija tjelesne težine.

Za dijagnostiku i liječenje možete se obratiti u Polikliniku Diamelli.