Dijabetička neuropatija

Što je dijabetička neuropatija?

Dijabetička neuropatija, odnosno dijabetička polineuropatija je najčešća komplikacija šećerne bolesti.

U trenutku otkrivanja dijabetesa već oko 18% pacijenata ima znakove dijabetičke neuropatije, a nakon 25 godina trajanja šećerne bolesti više od polovice pacijenata ima dijabetičku polineuropatiju.

Pojam dijabetičke periferne neuropatije označava oštećenje živaca nogu, rijetko i ruku. Ova komplikacija dijabetesa javlja se kod tipa 1 i kod tipa 2 šećerne bolesti.  Tipično se javlja simetrično na obje noge.

Kako prepoznati simptome dijabetičke neuropatije?

Kod dijabetičke neuropatije je tipično da su tegobe izrazitije u mirovanju, osobito noću, za razliku od periferne arterijske bolesti kod koje se tegobe javljaju tijekom hoda. Tegobe se smanjuju kretanjem.

Simptomi variraju od potpunog nedostatka smetnji pa do izrazitih, neizdrživih bolova koji oboljelom remete san. Pacijenti najčešće navode da tijekom noći moraju ustajati i hodati.

Najčešći simptomi :

• Osjećaj utrnutosti nogu
  • Smanjen osjet boli i temperature – veoma je važno da oboljeli ne hodaju bosi te da ne griju noge različitim grijačima jer navedeno stvara opasnost od ozljede, posjekotina, uboda te opekotina.
  • Probadajući bolovi
  • Osjećaj žarenja
  • Preosjetljivost na dodir – oboljeli često kažu da im smeta i plahta.

Dijabetička polineuropatija s gubitkom osjeta boli je jedan od uzroka dijabetičkog stopala.

S obzirom da pacijenti ne osjećaju bol, često ih nažuljaju cipele ili se na drugi način ozlijede te na toj podlozi nastaju rane koje se često upale.

Dijagnoza i liječenje dijabetičke neuropatije

dijabetička neuropatija

Dijagnoza dijabetičke polineuropatije postavlja se nakon razgovora s liječnikom dijabetologom, neurološkim pregledom te pretragama preporučenim od neurologa.

Kod liječenja je veoma važna dobra regulacija šećerne bolesti, kretanje, vježbe nogu te medikamentozna terapija prema savjetu liječnika.

Autonomna neuropatija

Autonomna neuropatija poseban je oblik neuropatije.

Ovaj oblik u simptomima varira od potpunog odsustva simptoma, pa do simptoma vezanih uz različite organske sustave.

Kardiovaskularna autonomna neuropatija

Ovaj oblik autonomne neuropatije zahvaća srce i krvne žile.

Karakterizirana je:

• Ubrzanim radom srca u mirovanju.
  • Nepodnošenjem napora.
  • Padom krvnog tlaka u stojećem položaju.
  • Takozvanim tihim infarktom odnosno iznostankom bola u infarktu miokarda.

Gastrointestinalna autonomna polineuropatija

Ova vrsta polineuropatije zahvaća probavni trakt.

Karakterizirana je najčešće:

• Promjenama u pražnjenu crijeva, odnosno najčešće proljevima (osobito noću) koji se izmjenjuju sa zatvorom.
  • Nemogućnošću kontrole stolice.
  • Osjećajem žgaravice.
  • Usporenim pražnjenjem želuca koje uzrokuje osjećaj težine, ranu sitost, mučnine, nedostatak apetita.

Genitourinarna autonomna polineuropatija

Ovaj oblik neuropatije zahvaća mokraćni mjehur gdje uzrokuje promjene u pražnjenju mjehura, te spolne organe.

Kod muškaraca se javlja erektilna disfunkcija (impotencija), a kod žena bolni spolni odnosi.

Periferna autonomna disfunkcija može biti uzrok promjenama teksture kože, svrbežu, otoku, stvaranju otvrdnuća, gubitka noktiju, znojenju.

Prof.dr.sc. Nikica Car

Dijabetološka ambulanta

Pružamo sveobuhvatni i individualni pristup.