Hipoglikemija

Što je hipoglikemija?

Jedna od najčešćih akutnih komplikacija dijabetesa je hipoglikemija. Hipoglikemija označava nisku vrijednost glikemije u krvi bez obzira jesu li prisutni simptomi ili ne. Ta vrijednost je u osoba  sa šećernom bolešću ispod 3.9mmol/l odnosno, prema nekima, 3.5mmol/l.

Uzroci nastanka hipoglikemije

hipoglikemija

Hipoglikemija predstavlja neželjenu posljedicu liječenja šećerne bolesti, osobito tipa 1 (liječenje injekcijama inzulina u više dnevnih doza), ali i tipa II (liječena inzulinom, ali i nekim vrstama peroralnih lijekova u starijih osoba i/ili osoba s oštećenim funkcijama bubrega).

Osim toga, hipoglikemija se može javiti kao posljedica veće tjelesne aktivnosti (ponovno češće u osoba liječenih inzulinom koji nisu adekvatno korigirali dozu inzulina ili prethodno uzeli dodatni obrok), neprilagođenog unosa hrane, konzumiranja alkohola, stresa te vrućine.

Lažna hipoglikemija

Lažna hipoglikemija javlja se obično u osoba s nereguliranom šećernom bolešću, koji su „naviknuti“ na visoke vrijednosti glikemije u krvi te oni osjećaju simptome hipoglikemije uz izmjerene uredne vrijednosti glukoze u krvi.

Koji su simptomi hipoglikemije?

Ukoliko padnete u hipoglikemiju, što brže poznavanje simptoma omogućit će Vam da si lako i brzo pomognete.

Simptome hipoglikemije dijelimo u dvije kategorije : rani simptomi kada razina glukoze počinje padati, i kasniji simptomi kod kojih je razine glukoze u krvi toliko niska da mozak ne dobiva dovoljno glukoze.

Rani upozoravajući simptomi:

• Jaka glad
  • Lupanje srca
  • Znojenje
  • Bljedilo
  • Osjećaj slabosti
  • Drhtanje

Kasniji simptomi:

• Smetnje vida
  • Promjene ponašanja
  • Usporene reakcije (osobito opasno pri vožnji automobila)
  • Gubitak svijesti uz grčeve ekstremiteta (izgleda kao epileptički napad)
  • Osjećaj dezorijentiranosti
  • Glavobolja
  • Hipoglikemijska koma

Kako postupiti u slučaju hipoglikemije?

hipoglikemija

Blagu hipoglikemiju može kupirati sam bolesnik dok teška hipoglikemija zahtijeva pomoć druge osobe.

• U slučaju izmjerenih niskih vrijednosti glikemije bolesnik mora biti educiran da uzme brzodjelujuće glukozne bombone, slatki napitak (npr. voćni sok), med kako bi mu se povisila vrijednost glukoze u krvi.
  • Ukoliko se radi o teškoj hipoglikemiji uz gubitak svijesti, netko od ukućana može primijeniti injekciju glukagona.
  • Pacijenta bez svijesti nužno je staviti u bočni položaj, osloboditi dišne putove te aplicirati injekciju glukagona.
  • Nikako nemojte pokušati uliti tekućinu ili dati hranu ako osoba nije pri svijesti.
  • Nakon toga potrebno je pojesti obrok, makar sendvič i jogurt.
  • Nakon pola sata odmora potrebno je provjeriti vrijednosti glukoze u krvi koje moraju biti iznad 5 mmol/l.

Prof.dr.sc. Nikica Car

Dijabetološka ambulanta

Pružamo sveobuhvatan i individualan pristup.