Periferna vaskularna bolest2019-02-05T12:22:17+00:00

Periferna vaskularna bolest

Što je periferna vaskularna bolest?

Pojam periferna vaskularna bolest označava aterosklerotske promjene na perifernim arterijama (najčešće pri tome mislimo na arterije nogu) koje uzrokuju sužavanje odnosno na kraju i opstrukciju (začepljenje) arterije.

To za posljedicu ima nedostatnu opskrbu mišića hranjivim tvarima i kisikom, te se kao posljedica javlja bol u zahvaćenim mišićima.

Treba istaknuti da aterosklerotska bolest koja uzrokuje progresivno sužavanje arterija nogu ne mora izazivati nikakve simptome, a može se manifestirati različitim znakovima koji upućuju na ishemiju (nedovoljnu opskrbu krvlju) zahvaćene noge.

Rizični faktori za razvoj periferne arterijske bolesti:

dakle, isti rizični faktori kao i za koronarnu bolest, odnosno za moždani udar.

Kao što smo već često naglašavali šećerna bolest je često povezna i sa povišenim masnoćama u krvi kao i s hipertenzijom, a također se oboljeli i često nedovljno kreću, tako da je u šećernoj bolesti zastupljena većina faktora rizika.

Kako se manifestira periferna vaskularna (arterijska) bolest?

periferna vaskularna bolest

Često bolesnici nemaju nikakvih tegoba. Ipak, kako se opskrba mišića krvlju smanjuje, pojaviti će  se neki od simptoma ovisno o stupnju suženja krvne žile (ili krvnih žila), broju zahvaćenih krvnih žila te stupnju tjelesne aktivnosti bolesnika.

Najčešće se manifestira pojavom bola u zahvaćenim grupama mišića nogu tijekom hoda- bolesnici često moraju zastajkivati i odmarati se (to se naziva klaudikacija).

Nakon prestanka hodanja bol se smiruje da bi se ponovno javila nakon prehodane iste udaljenosti

(udaljenosti koje bolesnici mogu prijeći bez pojave boli variraju ovisno o stupnju suženja krvne žile).

U početku se bol može javiti kod hoda uzbrdo, kasnije i kod hoda po ravnome.

Ukoliko je potpuno prekinut dovod krvi javlja se bol u mirovanju. Bol se dodatno pogoršava podizanjem noge. To se naziva kritična ishemija.

Često mogu biti prisutne rane, najčešće okrajinama (vršcima prstiju, peti) koje ne zacjeljuju.

Često se kompliciraju infekcijom koja može zahvatiti i kost.

Također bolesnici zamjećuju promjene boje kože – blijeda (bijela) kod podizanja noge, a kod spuštene noge crvenkastoljubičasta.

Koje pretrage se provode za postavljanje dijagnoze?

Prvi korak je uzimanje dobre anamneze, odnosno razgovora s bolesnikom.

Nakon toga je potrebno pregledati noge, utvrditi prisutnost pulsa na arterijama nogu, obratiti pažnju na promjene kože, osjeta, eventualnu pristutnost rana.

Od neinvazivnih dijagnosičkih metoda određuje se AB indeks, a najčešće se provodi doppler arterija nogu koji daje uvid u protok krvi kroz arterije odnosno određuje mjesto eventualnog suženja arterija kao i stupanj suženja.

U slučaju potrebe radi s i angiografija – odnosno rentgenski prikaz krvnih žila nakon ubrizgavanja kontrasta.

Liječenje periferne vaskularne bolesti

Liječenje podrazumijeva prije svega redukciju rizičnih faktora – dakle svakako prestati pušiti, paziti na dobru regulaciju dijabetesa, masnoća u krvi te krvnog tlaka.

Smršaviti ukoliko se radi o pretilim bolesnicima.

Preporučuje se hodati – paziti da je tempo hoda takav da ne izaziva pojavu boli.

Pokušavati povećavati udaljenosti odnosno vrijeme hoda.

Preporuča se uzimati male doze acetilsalicilne kiseline (75 do 100mg ukoliko nema kontraindikacija) te hipolipemike (lijekove za snižavanje masnoća u krvi) – statine.

Pri tome treba naglasiti da oni usporavaju progresiju bolesti i u onih bolesnika s normalnim vrijednostima kolesterola u krvi.

Ukoliko se konzervativnim metodama ne postigne poboljšanje u obzir dolazi revaskularizacija, odnosno ponovno uspostavljanje većeg protoka krvi u žilama.

To se provodi bilo interventnim radiološkim metodama (kateteriziranjem krvne žile i najčešće stavljanjem stenta) ili kirurškim metodama (tzv. bypass) kojim se zaobilazi suženi dio krvne žile.

Kardiološka ambulanta

U našoj kardiološkoj ambulanti provodimo pretrage za rano otkrivanje srčanih bolesti.

Ambulanta za rane

Najnovija neinvazivna metoda liječenja rana na nogama lokalnom hiperbaričnom oksigenacijom.

uto/čet/pet 8:00-16:00