Povišeni krvni tlak – Hipertenzija

Što je krvni tlak?

Svi već dobro znaju da je redovito mjerenje krvnog tlaka jedan od važnih postupaka u brizi za zdravlje. Mnogi imaju mjerače krvnog tlaka te provode samomjerenje u kućnim uvjetima u različito vrijeme tijekom 24 sata.

Na svakom pregledu bi medicinska sestra ili vaš liječnik trebali provjeriti krvni tlak. Nakon mjerenja će reći 2 broja, npr. 130/80. Prvi broj predstavlja tlak unutar arterija tijekom stezanja srca (to se naziva sistola), a broj 2 predstavlja vrijednost krvnog tlaka u arterijama kad je srce opušteno (to se naziva dijastola). Zato se “gornji” tlak naziva sistolički, a “donji” dijastolički.

Što znači povišeni krvni tlak?

Ukoliko se u 2 ili više navrata izmjere vrijednosti krvnog tlaka više od 140/90 , liječnik će Vam reći da imate povišeni krvni tlak.

No, neki ljudi se uplaše kad odlaze liječniku te se tada mjere više vrijednosti krvnog tlaka (hipertenzija bijele kute). Bolesnici znaju reći da uvijek kod liječnika imaju visoki tlak, a kad ga mjere kod kuće su vrijednosti normalne.

U tom slučaju bi trebalo provesti 24 satno mjerenje krvog tlaka (tzv. Holter krvnog tlaka) gdje se s većom pouzadnošću može reći ima li taj bolesnik hipertoniju ili ne. To je također važno jer vrijednosti krvnog tlaka tijekom dana i noći nisu iste, naime tijekom dana je krvni tlak viši, a tijekom noći kod zdravog čovjeka pada.

Koji su uzroci povišenog krvnog tlaka?

U najvećom broju slučaja se radi o primarnoj (esencijalnoj) hipertenziji – točan uzrok nastanka te hipertenzije nije jasan, no postoje rizični faktori koji su povezani s razvojem primarne hipertenzije:

• Viša životna dob je povezana s većom učestalošću povišenog krvnog tlaka.
  • Pretilost i porast tjelesna težine su rizični faktori za hipertenziju, a također se često javljaju sa starenjem .
  • Dvostruko veća vjerojatnost za razvoj povišenog krvnog tlaka ukoliko članovi obitelji boluju od hipertenzije.
  • Prehrana bogata solju.
  • Nedostatak tjelesne aktivnosti.
  • Pretjerana konzumacija alkohola.
  • Šećerna bolest i povišene vrijednosti masnoća.

Ostali uzroci povišenog krvnog tlaka su bolesti bubrega i nadbubrežne žlijezde, bolesti štitnjače, korištenje nekih lijekova i drugo.

Koji su simptomi povišenog krvnog tlaka?

visoki tlak

Često nisu prisutne nikakve tegobe. Mogu se javiti smetnje vida, glavobolje, mučnine, zbunjenost.

U slučaju razvoja neke od mogućih komplikacija javljaju se i simptomi tih bolesti.

Zašto je važno liječiti visoki tlak?

Nereguliran krvni tlak je povezan s brojnim komplikacijama. Tako je hipertonija najveći rizik za razvoj kardiovaskularnih bolesti (veći i od pušenja, šečerne bolesti, povišenih masnoća u krvi) – prvi korak je nastanak hipertrofije lijeve klijetke (znači povećanje mišićnog “zida” lijeve klijetke), a to predstavlja veći rizik za popuštanje srca, srčani infarkt, moždani udar i iznenadnu smrt.

Visoki krvni tlak je također uzrok oštećenja bubrega te zatajenja bubrega. Ukoliko netko boluje od neke bubrežne bolesti, nereguliran krvni tlak će ubrzati napredovanje bolesti.

Liječenje hipertenzije

Postoji niz različitih lijekova za snižavanje visokog tlaka i liječnik će odabrati lijek ili kombinaciju lijekova koji su najpogodniji za pojedinog bolesnika.

Međutim, svatko može i sam doprinjeti liječenju krvnog tlaka:

• Potrebno je smanjiti unos soli u hrani, smanjiti unos masnoća, a povećati unos povrća i voća.
  • Smršaviti ukoliko se radi o prekomjernoj tjelesnoj težini.
  • Vježbati 20-30 minuta većinu dana u tjednu (npr. hodati).
  • Smanjiti unos alkohola.
  • Ukoliko pušite, prestanite.

Često bolesnici pitaju smiju li piti crnu kavu “jer ona povećava krvni tlak”. Ukoliko pijete kavu umjereno, do 2 šalice dnevno, kava neće imati veći učinak na porast krvnog tlaka u većine ljudi.

Kod Vas je prisutan povišeni krvni tlak?

U sklopu naše kardiološke ambulante možete obaviti 24 satni holter krvnog tlaka.

Kardiološka ambulanta

U našoj kardiološkoj ambulanti provodimo pretrage za rano otkrivanje srčanih bolesti.