Kako preživjeti blagdane ako bolujete od dijabetesa

//Kako preživjeti blagdane ako bolujete od dijabetesa

Kako preživjeti blagdane ako bolujete od dijabetesa

dijabetes i blagdani

Bliže se blagdani koje obilježavaju obiteljski susreti, slavlja, veselje, a ta lijepa događanja prati svečanija i obilnija prehrana.

Za osobe oboljele od šećerne bolesti to znači preispitivanje provođenja dijetalnih preporuka.

Dio ljudi odluče da će jesti sve i “praviti se da su potpuno zdravi”, a dio će i dalje striktno provoditi sve dijetalne preporuke.

Za one koji ne bi željeli propustiti svu radost blagovanja u blagdansko vrijeme, a pritom ipak paziti na svoje zdravlje, evo nekoliko savjeta.

Savjeti za pripremanje blagdanskih jela

Badnjak

Badnjak je praznik za koji se tradicionalno jede riba, pa to ne predstavlja veći problem kod osoba oboljelih od dijabetesa.

Ukoliko pripremate bakalar ili oslić “na bijelo”, s malo krumpira, češnjaka i maslinovog ulja to svakako možete jesti.

Uz to možete dodati neku finu zelenu salatu od različitih vrsta začinjenu sa malo ulja.

Dobra je, naravno, i riba na “lešo” uz na primjer blitvu ili špinat s kuhanim krumpirom ili pečena u pećnici pokapana sa malo masninovog ulja.

Neki se ipak odluče za prženje ribe, ukoliko ste vi među njima, svakako nakon prženja ribu stavite na kuhinjski papir da upije suvišnu masnoću.

Božić

Božićni svečani ručak obično predstavlja neko pečenje (purica, kokoš) uz mlince ili krumpire iz pećnice.

Preporučujemo koristiti što manju količinu ulja, tijekom pečenja odliti veći dio masnoće koja nastaje pečenjem, te pečenje podlijevati vodom ili povrtnim temeljcem.

U tome se mogu peći krumpiri bez puno masnoća, a tim umakom se mogu “zaliti” i mlinci.

Kod jela svakako odstranite kožu s peradi. Predlažemo također i uz ovo jelo salate prema ukusu.

Nova godina

Na Staru i Novu godinu obično se jedu sarma, odojak te francuska salata.

Sarmu svakako mogu jesti i osobe sa dijabetesom. Preporučujemo izabrati meso koje nije masno, paziti da se ne doda velika količina riže (ili ako je više riže izbjeći prilog kao npr. pire od krumpira) te uvijek kod pripreme izbjegavati zapršku.

Naravno da ćete se pogostiti i komadom odojka, no koliko god bila “slatka” odreknite se kožice i masnog dijela ispod kože, a pojedite komad mesa bez suvišnih masnoća.

Ukoliko sami pripremate francusku salatu, smanjite količinu majoneze na 1/3, te joj dodajte 2/3 čvrstog jogurta, bit će jednako ukusna, a puno laganija i zdravija.

Obroke jedite polako, svaki zalogaj dugo žvačite.

Na taj način nećete pojesti preveliku količinu hrane i ranije ćete osjetiti sitost.

Ukoliko već griješite, neka to bude u manjim količinama!

Kako konzumirati alkohol?

Blagdani su razdoblje godine kada se uživa i u alkoholu.

Za oboljele od dijabetesa savjetujemo izbjegavati “žestoka” pića, bolje je da odaberete vino u umjerenim količinama (2-3 dcl).

Možda se čini malo, no ako volite gemište ili bevandu, stavite malo vina a puno vode.

Ukoliko radije uživate u okusu čistog vina, napunite i čašu s vodom, pa vodu pijte za žeđ, a par gutljaja vina za užitak.

A što je sa slasticama?

Naravno da se za svečane prigode na stolu nađu i kolači. To su dani kada ćete i Vi sigurno pojesti nešto slatko.

Ukoliko sami pripremate suhe kolače, koristite integralno brašno, izbjegavajte suho voće, radije stavite neke orašaste plodove (lješnjake, orahe bedeme).

Za okus savjetujemo koricu limuna, naranče te cimet, a umjesto šećera koristite steviju.

Pekmez je najbolji domaći sa stevijom, a ako ga kupujete, pazite da to bude proizvod namijenjen dijabetičarima.

Ako će Vaš obrok završiti tortom, preporučamo voćne torte ili torte sa kravljim sirom.

Ukoliko ne možete bez čokolade, koristite onu prikladnu za oboljele od dijabetesa ili  onu s velikim udjelom kakaa.

Pojedite samo komadić!

Ne zaboravite tjelesnu aktivnost

Tijekom ručka ili večere nemojte samo sjediti, ustanite i natočite vino ili vodu gostima, odnesite suđe u kuhinju, promijenite CD ili stanicu na radiju, otvorite prozor da uđe malo svježeg zraka, jednom rječju nastojte se što više kretati i tijekom obroka.

Nakon obroka svakako preporučujemo da malo i potrošite unesene kalorije.

Tijekom blagdana koje uvijek prati i veća količina hrane koju konzumiramo, preporučujemo da ne prekidate svakodnevnu tjelesnu aktivnost.

U ovo doba godine najbolje je odabrati šetnje prirodom,  lijepo ukrašenim gradovima, a naravno i ples na novogodišnjem slavlju.

Želimo Vam sretne blagdane.

Prof. dr. sc. Nikica Car

2018-11-12T10:17:19+00:00